طالبان پخش برنامه‌های بی‌بی‌سی را از طریق رسانه‌های همکار آن در افغانستان قطع کرده است

طالبان به تلویزیون‌های محلی دستور داده است که پخش برنامه‌های تلویزیون‌های بین‌المللی از جمله بی‌بی‌سی را متوقف کنند. بدنبال این دستور طالبان به رسانه‌های افغانستان، برنامه‌های خبری تلویزیون‌های پشتو، فارسی و ازبکی بی‌بی‌سی در این کشور قطع شده است.

در سال‌های اخیر، برخی برنامه‌های خبری بی‌بی‌سی با همکاری تلویزیون‌های محلی در این کشور پخش می‌شد.

طارق کفاله، رئیس بخش زبان‌های غیرانگلیسی بی‌بی‌سی، می‌گوید این یک تحول نگران کننده است و در زمانی رخ می‌دهد که مردم افغانستان در وضعیت آشفته و نامشخصی بسر می‌برند.

آقای کفاله از طالبان خواسته که در تصمیمشان بازنگری کنند و اجازه بدهند که رسانه‌های همکار بی‌بی‌سی در افغانستان فورا پخش برنامه های تلویزیونی بی‌بی‌سی را از سر بگیرند.

بیش از شش میلیون نفر در هر هفته در افغانستان مخاطب برنامه‌های تلویزیونی بی‌بی‌سی است که به گونه “مستقل و بی‌طرفانه” نشر می‌شود و این موضوع اساسی است که در آینده مانع دسترسی این مخاطبان نشود.

تلویزیون آریانانیوز بخشی از برنامه‌های خبری بی‌بی‌سی فارسی از جمله بولتن خبری “۶۰ دقیقه” و “به عبارت دیگر” را در افغانستان بازنشر می‌کرد. شبکه‌های تلویزیونی “شمشاد” و “آرزو” نیز با بی‌بی‌سی پشتو و ازبکی همکاری می‌کردند.

دفتر نمایندگی سازمان ملل متحد در افغانستان در واکنش به این تصمیم طالبان آن را “یک تحول دلخراش دیگر” خوانده است.

یوناما در توییتر نوشته که “طالبان به رسانه‌های افغانستان دستور داده که پس از این هرگونه انتقال برنامه‌های رسانه‌های بین‌المللی را متوقف کنند.”

به گفته یوناما این عمل طالبان “یک اقدام سرکوبگرانه دیگر علیه مردم افغانستان” است.

Back to top button