شاهین: ادامه تحریم‌ها علیه افغانستان به معنی مجازات مردم عادی است

سهیل شاهین، نماینده تعیین شده از سوی طالبان برای سازمان ملل می‌گوید که ادامه تحریم‌ها علیه افغانستان حمایت از حقوق بشر نیست بلکه مجازات مردم عادی است.

آقای شاهین امروز چهارشنبه، اول جدی در رشته توییتی از مدافعان حقوق خواستار توجه در این موضوع شد.

از سوی‌هم کم از کم ۴۶ عضو دموکرات مجلس نمایندگان کانگرس ایالات متحده با ارسال نامه‌ای به جو بایدن، رییس جمهور امریکا از وی خواسته اند تا برای جلوگیری از «قحطی گستردۀ زودآیند» در افغانستان، زمینۀ رهایی و دسترسی به سرمایه‌های منجمد شدۀ آن کشور را فراهم کند.

این قانونگذاران امریکایی ضمن تاکید بر حمایت شان از روند خروج قوای امریکایی از افغانستان گفته اند که با این خواست جامعۀ بین‌المللی موافق اند که ایالات متحده از اعمال فشارهایی که سهیم فروپاشی اقتصادی افغانستان می‌شود، باید بپرهیزد.

یک روز پس از نشر این نامه، صدها نفر در شهر دست به تظاهرات زده و از ایالات متحدۀ امریکا خواستند که دارایی‌های منجمد شدۀ افغانستان را آزاد کند. معترضان گفتند که این اقدام امریکا، باعث افزایش، فقر و گرسنگی در افغانستان شده است.

ملل متحد هشدار داده است که مردم افغانستان در آستانۀ زمستان با قحطی و گرسنگی گسترده دست و گریبان بوده و بر اساس تخمین این نهاد اگر کمک‌های آنی فراهم نشود، حدود ۹۷ درصد جمعیت افغانستان از وضعیت موجود بشری در کشورشان متاثر خواهند شد.

پس از مسلط شدن طالبان بر افغانستان، بخش زیاد کمک‌های بین المللی که به حکومت پیشین افغانستان فراهم می‌شد قطع شد، ایالات متحده نیز کم و بیش ۹.۵ میلیارد دالر سرمایۀ افغانستان را که در بانک‌های فدرال امریکا ذخیره شده بود، منجمد کرد.

این درحالیست که سازمان نجات کودکان، گفته بود که بعد از تصرف افغانستان توسط طالبان شمار کودکانی که به غذای کافی دسترسی ندارند به ۳.۳ میلیون تن افزایش یافته است و این وضعیت در زمستان پیش رو بدتر خواهد شد.

سازمان نجات کودکان با تحلیل داده‌های برنامه غذایی جهان گفته است که در اخیر ماه نوامبر ۹۸ درصد جمعیت افغانستان غذای کافی برای خوردن نداشته اند که در مقایسه با زمان پیش از به قدرت رسیدن مجدد طالبان یک افزایش هشداردهنده را نشان می‌دهد. پیش از ۱۵ آگست، ۸۱ درصد مردم افغانستان غذای کافی نداشتند.

افغانستان با بدترین بحران غذایی در جهان مواجه است. سازمان نجات کودکان پیش‌بینی کرده است که ۱۴ میلیون کودک در زمستان پیش رو احتمالاً در معرض گرسنگی به میزان تهدیدکننده حیات قرار خواهند گرفت.

برنامه غذایی جهان گفته است که بیش از نیم جمعیت افغانستان برای سیر کردن شکم اعضای خانواده شان به اقدامات بسیار سخت روی می‌آورند که افزایش پنج برابر را در مقایسه با زمان قبل از تصرف این کشور توسط طالبان نشان می‌دهد.

نظر شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back to top button