سیگار: با ممنوعیت زنان از کار، یک میلیارد دالر به اقتصاد افغانستان خسارت وارد می‌شود

اداره‌ بازرس امریکا در امور بازسازی افغانستان (سیگار) به نقل از گزارش سازمان ملل گفته است که ممانعت و محدودیت‌ با کار زنان، یک میلیارد دالر به اقتصاد افغانستان خسارت وارد می‌کند.

این اداره روز سه‌شنبه، سوم حوت در رشته‌تویتی نگاشته است که پیش از سقوط دولت پیشین به دست طالبان، زنان بیش از ۲۰ درصد نیروی کار را در افغانستان تشکیل می‌دادند که در بخش‌های مختلف از جمله آموزگار، متخصصان صحی، روزنامه‌نگار،  مجری رسانه‌ها، قاضی، دادستان، وکلای مدافع کار می‌کردند.

این اداره گفته است که در نتیجه‌ی محدودیت‌های وضع‌شده از سوی طالبان بر کار و اشتغال زنان، انتظار می‌رود که تولید ناخالص افغانستان، پنج درصد کاهش یابد.

با این حال، انتظار می‌رود که تولیدات ناخالص افغانستان از ۲۰ میلیارد دالر به ۱۶ میلیارد دالر کاهش یابد؛ در سال ۲۰۲۰ میلادی، تولیدات ناخالص کشور، ۲۰ میلیارد دالر اعلام شده بود.

این در حالی است که پس از به قدرت‌رسیدن طالبان، آنان محدودیت‌های زیادی را بر شهروندان کشور از جمله‌ زنان وضع کرده است. هم‌چنان، وزارت امور زنان را حذف کردند؛ افزون بر آن، اکثر کارمندان زن در اداره‌های دولتی کار شان را از دست دادند.

نظر شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back to top button