دیده‌بان حقوق بشر در واکنش به دستور طالبان: این دستور نقض آشکار حقوق زنان برای آزادی بیان است

دید‌ه‌بان حقوق بشر در واکنش به دستور طالبان در مورد پوشش چهره مجریان زن، گفته است که این دستور نقض آشکار حقوق زنان برای آزادی بیان است.

این نهاد با نشر گزارشی اعلام کرده است که پوشش اجباری مجریان زن در تلویزیون‌ها، حقوق زنان برای آزادی بیان را صریحآ نقض کرده و استقلال شخصی و باورهای مذهبی را زیر سوال می‌برد.

در گزارش آمده است که محدودیت طالبان علیه مجریان زن، مانع دسترسی به اطلاعات برای افرادی که ناشنوا یا کم شنوا هستند و به نشانه‌های گفتار و دیداری، لازم دارند، نیز است.

این نهاد از جامعه بین‌الملل خواسته است که در ملاقات‌های دیپلماتیک خود با طالبان باید از کمپاین #FreeHerFace حمایت کنند و علناً علیه نقض فزاینده حقوق زنان و دختران توسط طالبان صحبت کنند.

در گزارش دیده‌بان حقوق بشر آمده است که روزنامه‌نگاران زن در افغانستان، تنها آخرین قربانیان بحرانی هستند که  به جدی‌ترین بحران حقوق زنان در جهان تبدیل شده است.
دیده‌بان حقوق بشر می‌گوید که فشارهای هماهنگ می‌تواند بر تصمیم‌های طالبان تاثیر بگذارد و کشورهای کمک کننده مدیون زنان و دختران افغانستان هستند.

دو روز قبل گروه طالبان به مجریان زن تلویزیون‌ها در افغانستان دستور داد که هنگام اجرای برنامه، چهره‌های شان را با ماسک بپوشانند.

Back to top button