حملات پاکستان؛ ابراز «نگرانی» یوناما و راه حل سیاسی طالبان

دفتر هیات معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان (یوناما) از حملات هوایی مرگبار پاکستان به ولایت‌های خوست و کنر افغانستان ابراز نگرانی کرده‌است. در همین حال، طالبان گفته‌اند که تمام مسایل باید از طریق «سیاسی» حل شود.
یوناما شب گذشته (شنبه ۲۷ حمل) در حساب رسمی توییترش از حملات پاکستان بر خاک افغانستان ابراز نگرانی کرده و گفته‌است که غیرنظامیان هرگز نباید هدف قرار بگیرند.
دفتر سازمان ملل در افغانستان افزوده که در تلاش است تا حقایق را در محل مشخص و میزان تلفات را تأیید کند.
این در حالی است که جنگنده‌های پاکستان ساعت 2 بامداد روز شنبه مناطقی را در ولایت‌های خوست و کنر بمباران کرده و بر مناطق مسکونی ولسوالی شلتن ولایت کنر نیز حمله‌های توپخانه‌‌ای انجام دادند که منجر به کشته و زخمی‌شدن افراد زیادی به شمول زنان و کودکان شده‌است.
در همین حال، در واکنش به این حمله‌ها ذبیح‌الله مجاهد؛ سخنگوی طالبان در توییترش نوشته که «‏امارت اسلامی افغانستان حملات ظالمانه پاکستان بر خوست و کنر را که علیه مهاجرین انجام شده شدیدا تقبیح می‌نماید.»
وی افزوده: «امارت اسلامی بر پاکستان صدا می‌کند که حوصله افغان‌ها را در چنین مسائلی نیازماید و دیگر چنین اشتباهی را تکرار نکند، وگرنه پیامد بدی خواهد داشت.»
از سوی دیگر، انعام‌الله سمنگانی؛ معاون سخنگوی طالبان هم سخنان مجاهد را تایید کرده و گفته‌است که تمام مسائل باید از طریق سیاسی حل شود.
این در حالی است که نصیراحمد فایق؛ نماینده افغانستان در سازمان ملل متحد، نیز با نشر خبرنامه‌ای حملات هوایی مرگبار پاکستان بر افغانستان را تقبیح کرده و آن را تجاوز علیه تمامیت ارضی کشور و نقض آشکار قوانین جهانی خوانده‌است.
از سوی هم، وزارت خارجه نیز در این پیوند سفیر پاکستان در افغانستان را احضار کرده است.

در اعلامیه این وزارت به نقل از امیر خان متقی سرپرست وزارت خارجه آمده که باید از تمام تخطی‌های نظامی به شمول حملات خوست و کنر جلوگیری شود زیرا این‌گونه اعمال باعث وخامت روابط میان دو کشور می‌شود و به جوانب مغرض اجازه می‌دهد تا از چنین وضعیت سوء استفاده کنند که منجر به عواقب نامطلوب می‌شود.

ولایات کنر، نورستان و برخی دیگر از ولایات مرزی کشور همواره هدف حملات راکتی و توپخانه‌ای ارتش پاکستان بوده‌است. پاکستان در گذشته ادعا کرده که طالبان پاکستانی با حمایت دولت پیشین افغانستان در مناطق مرزی و ساحات کوهستانی این ولایت، پایگاه و اردوگاه دارند و از آن‌جا حملاتی را علیه آن کشور سازمان‌دهی می‌کنند.

Back to top button