توافق ترکمنستان با طالبان بر سر شروع کار پروژه‌های انرژی و خط آهن

وزارت خارجه طالبان می‌گوید که در جریان دیدار امیرخان متقی، وزیر خارجه این گروه از عشق‌آباد، پایتخت ترکمنستان توافق شد تا کار عملی خط لوله انتقال گاز ترکمنستان از طریق افغانستان به هند موسوم به تاپی، خط انتقال برق و راه‌آهن در ماه مارچ سال جاری آغاز شود. به گفته سرپرست وزارت خارجه طالبان، ترکمنستان وعده داده که ۳۰ کیلومتر خط آهن از بندر آقینه تا اندخوی و ۱۰ کیلومتر باقی‌مانده خط آهن از اندخوی تا شبرغان تکمیل شود. دوطرف در مورد خط آهن تورغوندی تا هرات هم گفتگو کردند.
آقای متقی از ترکمنستان خواسته‌است که از افغانستان به عنوان مسیر انتقال انرژی و تجارت آسیای میانه به جنوب آسیا استفاده شود.
عبدالقهار بلخی، سخنگوی وزارت خارجه طالبان در توییتر نوشته‌است که دو طرف توافق کردند نشست تیم‌های فنی‌شان هفته آینده در کابل برگزارشود.
وزارت خارجه ترکمنستان با انتشار بیانیه‌ای گفته که دوطرف پروژه‌های زیربنایی مشترک که جنبه مهم همکاری‌های تجاری و اقتصادی میان دو کشور است، را مورد بحث و بررسی قرار دادند. از جمله اجرای خط لوله گاز ترکمنستان – افغانستان – پاکستان – هند (تاپی)، خط انتقال برق ترکمنستان – افغانستان – پاکستان (تاپ) و کار مشترک در مورد راه آهن ترکمنستان به افغانستان.
اما وزارت خارجه ترکمنستان، گفتگوها در باره پروژه تاپی را به شکل محدود عنوان کرده و مهمترین موضوعات مورد بحث را همکاری های سیاسی و دیپلماتیک، تجاری، اقتصادی و بشردوستانه خوانده‌است. در خبرنامه وزارت خارجه ترکمنستان از زمان مشخصی برای شروع کار این پروژه چیزی گفته نشده‌است.
امیر خان متقی سرپرست وزارت خارجه طالبان روز جمعه به ترکمنستان سفر کرد.
به گزارش خبرگزاری دولتی باختر، دولت ترکمنستان وعده داده که از ماه مارچ سالجاری میلادی، آن عده از دانشجویان افغان که به دلیل همه‌گیری ویروس کرونا از تحصیل باز مانده‌اند، اجازه داده می‌شود به این کشور رفته و به تحصیلات‌شان ادمه‌دهند. ترکمنستان همچنین وعده داده که زمینه تحصیل شماری از دانشجویان افغان در بخش‌های نفت و گاز و خط آهن را فراهم کند.

نظر شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back to top button