انتقاد مقام طالبان علیه حکومت طالبان: طالبان برای جلوگیری از فساد از حق زنان چشم‌پوشی می‌کند

شیر محمد عباس ستانکزی، معین سیاسی وزارت خارجهٔ طالبان بر کارکرد حکومت طالبان انتقاد کرده و گفته است که حقوق شرعی و بشری زنان در این کشور تامین نشده است.
شیر محمد عباس ستانکزی در نشستی که به مناسبت مرگ اختر محمد منصور، رهبر پیشین طالبان در کابل راه اندازی شده بود گفت که حکومت نباید برای جلوگیری از فساد، از حق نصف جمعیت این کشور چشم‌پوشی کند.
او افزود: ” [طالبان] حق آموزش را به زنان نداده اند. امروز در افغانستان اصلاً آموزش وجود ندارد. حقوق شان بدهید! زنان اسلام و شریعت را در کجا بیاموزند؟ واضح است که در مدرسه و مکتب خواهند آموخت.”
این مقام طالبان اضافه کرد که وظیفهٔ حکومت است که جلو فساد را بگیرد نه اینکه به خاطر هراس از آن، از حق یک کتله چشم‌پوشی کند.

این درحالی است که پس از مسلط شدن دوبارهٔ طالبان بر افغانستان، با وجود تعهدات مکرر رهبران این گروه، مکاتب متوسطه و لیسهٔ دختران هنوز هم مسدود باقی مانده و محدودیت‌ها به گونهٔ روز افزون بر زنان و دختران گسترش می‌یابد.
عباس ستانکزی همچنان گفت که در افغانستان از دیر زمانی بر خلاف شریعت اسلامی به دختران حق انتخاب شوهر داده نشده و زنان بیوه نمی‌توانند دوباره ازدواج کنند و زنان حتا نمی‌توانند حق میراث طلب کنند تا مورد تمسخر قرار نگیرند.

Back to top button