امریکا نخستین افغان تخلیه شده را به دلیل ‘سابقهٔ جرمی’ به افغانستان بازگرداند

حکومت ایالات متحده در هفتهٔ دوم فبروری ۲۰۲۲ میلادی یک افغان را که در جریان روند تخلیه به امریکا انتقال داده شده بود، دو باره به افغانستان بازگرداند.

ویب سایت خبری Axios مستقر در ایالت ورجینای ایالات متحده دریافته است که این شهروند افغانستان به دلیل “سابقهٔ جرمی” به افغانستان برگشت داده شده است.

این ویب سایت گزارش داده است که از جمله از ده‌ها هزار شهروندان افغان که به ایالات متحده منتقل شده‌اند، فقط تعداد انگشت شماری آنها هنوز هم به دلیل سوابق جنایی و سایر نگرانی‌ ها در بازداشت حکومت امریکا باقی مانده‌ اند.

قبل بر این،‌ روزنامهٔ واشنگتن پست چاپ امریکا در سپتمبر ۲۰۲۱ میلادی گزارش داده بود که از جمله ده‌ها هزار شهروندان افغان که به ایالات متحده منتقل شدند،‌ فقط ۴۴ نفر آنها در جریان بررسی به عنوان خطرات بالقوه به امنیت ملی امریکا علامت‌گذاری شدند.

بر اساس این گزارش، حالا در صورت ضرورت،‌ یک پروسه برای اخراج افغان‌ها به کشورشان ایجاد شده است، اما در مورد این روند جزییات ارایه نشده است.

بر اساس اسنادی داخلی حکومت امریکا که به دسترسی ویب سایت Axios قرار گرفته است،‌ این شهروند افغانستان به تاریخ ۱۳ فبروری در هماهنگی با مقام ها در دوحه، پایتخت قطر، به افغانستان بازگرانده شد.

این ویب سایت گزارش داده است که جزییات جرم این افغان مشخص نشده است، اما یک مقام مسوول حکومت امریکا به Axios گفته است که فرد اخراج شده هیچ رابطهٔ با شبکه‌های تروریستی نداشته و هیچ نگرانی را متوجه امنیت ملی امریکا نمی کرد، اما در مورد سابقهٔ جرمی فرد مورد نظر چیزی بیان نکرده است.

این مقام امریکا گفته است که ” این نمونه‌ای از موثریت سیستم بررسی است.”

بر اساس این گزارش، تمام شهروندان افغان که به ایالات متحده منتقل می شوند،‌ قبل از رسیدن به امریکا، از سوی چندین ادارهٔ این کشور مورد بررسی قرار می گیرند.

یک مقام وزارت امنیت داخلی ایالات متحده در اعلامیه‌ای به ویب سایت Axios گفته است که روند بررسی شهروندان افغان ادامه دارد و “اگر افراد در فعالیت جرمی دخیل شوند یا معلومات اضافی در دسترس قرار بگیرد که موجب نگرانی شود، حکومت ایالات متحده می تواند اقداماتی را انجام بدهد که شامل پیگرد قانونی،‌ لغو اقامت موقت و قرار دادن در روند اخراج می شود.”

افغان هایی که در جریان روند تخلیه از افغانستان بیرون کشیده شدند، پس از رسیدن به ایالات متحده، در قدم نخست به طور موقت در یکی پایگاه‌های نظامی امریکا جا به جا شدند.

انتونی بلینکن، وزیر خارجهٔ امریکا، هفته گذشته در یک تویت نوشت که همهٔ این شهروندان افغانستان در سراسر ایالات متحده اسکان مجدد یافتند و آخرین گروه افغان ها به تاریخ ۱۹ فبروری پایگاه موقت نظامیان را ترک کرد.

بر اساس گزارش CBS News بیش از یک‌-سوم حصهٔ این شهروند افغانستان در ایالت‌های تکزاس، کلفورنیا و ورجینا اسکان مجدد یافتند.

یک مقام مسوول وزارت امنیت داخلی امریکا به ویب سایت Axios گفته است که “ما آماده ایم تا در هفته‌ها و ماه‌های پیشرو از افغان‌های واجد شرایط بیشتر استقبال کنیم” که شامل هزاران شهروند افغان می شود که در مکان‌های ترانزیتی خارج از امریکا، روند انتقال آنها به ایالات متحده زیر کار قرار دارد.

نظر شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back to top button