افزایش بیماران سرطانی و نبود دارو در شفاخانه علی‌آباد

گزارش: سلمان شریفی

عمادالدین معصوم، رییس عمومی شفاخانه‌ علی‌آباد کابل از افزایش ۸۰ درصدی بیماران سرطانی در ماه‌های اخیر در این شفاخانه خبر می‌دهد. این شفاخانه دارای بخش‌های دندان، عصب، تشخیص و تداوی سرطان است. به گفته‌ آقای معصوم، مرکز تشخیص و تداوی سرطان این شفاخانه به کلی دارو ندارد.
رییس این شفاخانه به روزنامه‌ پنجره می‌گوید که شفاخانه‌ی علی‌آباد، مرکز صحی معیاری نیست. او با اشاره به این‌که خدمت‌رسانی این مرکز نسبت به زمان حکومت پیشین بهتر شده است، می‌گوید: «تجهیزات طبی ما نیاز به ترمیم دارد که سابق دونرهای خارجی این کار را می‌کرد. ما از موسسات بین‌المللی و خارجی می‌خواهیم با ما هم‌کاری کنند. نسبت به سابق بهتر است؛ اما شفاخانه کادری و استندرد نیستیم.»
رییس این شفاخانه‌ دولتی می‌گوید که برخی از موسسه‌های خارجی در بخش تامین دارو و غذای بیماران، ما را تمویل می‌کنند؛ اما این کافی نیست. او می‌گوید: «ما سیستم HMIS (سیستم مدیریت معلوماتی صحی) را فعال‌ کردیم که در بیست سال گذشته فعال نشده بود. طبق این سیستم، آمار مریضان ما گرفته می‌شود.» آقای معصوم می‌افزاید که شفاخانه‌ علی‌آباد یگانه شفاخانه‌ در کشور است که بیماری سرطان را تشخیص و تداوی می‌کند. مساله‌ای که از نظر برخی از پزشکان و کارمندان آن مرکز صحی، ناممکن است.
با جست‌وجوی زیاد موفق به پیداکردن مرکز سرطان این شفاخانه و بیمار سرطانی نشدیم. زرمینه یکی از بیماران این شفاخانه می‌گوید که کیفیت خدمات صحی این مرکز بسیار پایین است. او می‌گوید که پزشکان این شفاخانه به بیمارن توجه نمی‌کنند و محصلان کارآموز با سلامتی بیماران بازی می‌کنند. او از تخریب دندان یکی از نزدیکانش در این شفاخانه چنین می‌گوید: «دندان خراب ره هم خراب کدن، دندان جور ره هم. ای نیمچه‌داکترا با جوانی و حیات مردم بازی می‌کنن. دندان خواهرمه ناق زدند خراب کدن. حالی پیسه هم نیس د شفاخانه‌های شخصی بری.»

یکی از بیمارداران که نخواست نامی از او گرفته شود، می‌گوید: «نان‌مان صحیح ندارن بری بستری‌ها. کسی ایجه بستر هم نمی‌شه تا زیاد مجبور نشه. کل چیز گدود شده. هر چیزی می‌گن دروغ می‌گن. طالبا هیچ نمی‌فامند و د ای شفاخانه هیچ داکتر صحیح هم نمانده.»
نگرانی این مرکز صحی در حالی بیشتر شده است که سازمان جهانی صحت، بارها از فروپاشی نظام صحی افغانستان، هشدار داده بود. موضوعی که همواره از سوی رهبران حکومت طالبان و وزارت صحت عامه به‌طور رسمی رد می‌‌شد.

Back to top button