آنتونی بلینکن و موج واکنش‌های تند علیه او در شبکه‌های اجتماعی

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا در این اواخر در مجلس استماعیه سنای این کشور در مورد وضعیت زنان در افغانستان اظهاراتی داشته است که مورد واکنش‌های جدی در میان کاربران افغان در شبکه‌های اجتماعی قرار گرفته است.

آقای بلینکن دو روز قبل در پاسخ به سوال لیندسی گراهام در مورد وضعیت زنان در افغانستان گفته است که وضعیت ترکیبی از “نکات منفی و مثبت” است. او در مورد وضعیت امنیتی در افغانستان افزود که اکنون ثبات بیشتر و صلح نسبی در افغانستان است.

پس از نشر این خبر شماری از کاربران افغان در شبکه‌های اجتماعی این اظهارات آقای بلینکن را نادرست خوانده و او را به “بی‌خبری” از وضعیت امنیتی در افغانستان و اوضاع حقوقی زنان در این کشور متهم کردند.

شهرزاد اکبر٬ رییس کمیسیون حقوق بشر افغانستان در واکنش به این اظهارات آقای بلینکن در صفحه تویتترش نوشت: سنت بزرگ بیش از ۲۰ سال دروغ و ارائه اطلاعات نادرست به مردم آمریکا در مورد افغانستان همچنان ادامه دارد. اگر کاری در مورد آپارتاید جنسیتی در افغانستان انجام نمی‌دهید، می٬توانید لطفا از ارائه اطلاعات نادرست دست بردارید؟

هدر بار٬ معاون دیده بان حقوق بشر نیز در واکنش به این اظهارات نوشت: در کدام سیاره وضعیتی جریان دارد که در آن زنان و دختران از اکثر مشاغل، تحصیلات متوسطه، آزادی عمل، آزادی بیان و حق اعتراض “به شدت مختلط” محروم باشند؟

مریم سلیمان‌خیل٬ عضو مجلس پیشین افغانستان نیز در واکنش به این اظهارات نوشت: خشونت؛ زنان، روزنامه‌نگاران، اقلیت‌ها، ارتش پیشین… اساساً مردم افغانستان را آواره کرده است. اظهارات شما کاملا نادرست است. تنها تغییر این است که طالبان بمب‌گذاری‌های انتحاری را متوقف کردند.

شعیب رحیم٬ مشاور ارشد وزارت دولت در امور صلح دولت پیشین نیز این اظهارات آقای بلینکین مبنی بر صلح و آرامش نسبتی در افغانستان را “خیالی” خوانده است.

وزیر خارجه آمریکایی در حالی از تامین صلح و آرامش نسبتی در افغانستان سخن گفته که در روزهای گذشته تهدیدات امنیتی در این کشور نسبتا افزایش یافته و در نتیجه چندین حمله انفجاری در چند ولایت افغانستان شماری کشته و زخمی شدند.

Back to top button