پاکستان به طالبان: محدودیت‌های وضع شده در مورد سفر زنان باید کنار گذاشته شود

فواد چودری، وزیر اطلاعات وفرهگ پاکستان، از اقدام تازهبهن گروه طالبان برای محدود کردن سفر زنان انتقاد کرده و آن را قهقرایی و خطری برای پاکستان توصیف کرده‌است. آقای چودری گفت که بزرگترین و مهمترین مبارزه کشورش علیه افکار افراطی از افغانستان است، اما اسلام‌آباد می خواهد به مردم افغانستان کمک کند.
همزمان، گروهی از زنان افغان در واکنش به توصیه‌نامه تازه گروه طالبان به رانندگان درباره سفر زنان، خواستار « کنار گذاشتن محدودیت های وضع شده غیر انسانی درباره گشت و گذار زنان در موترهای شهری» شده‌اند.
آنان در اعتراض به محدودیت وضع‌شده بر زنان و دختران از سوی طالبان، بحران اقتصادی، بیکاری و بالارفتن قیمت مواد اولیه نشست اعتراضی برگزارکردند. این زنان که عضو نهاد «شبکه مشارکت سیاسی زنان افغانستان» اند، با صدور قطعنامه‌ای خواستار بازگشایی مکاتب دخترانه در سراسر افغانستان، دادن حق کار به زنان و حضور آنان در ساختار حکومت شده‌اند.
همزمان، سازمان دیده‌بان حقوق بشر هم دستور العمل تازه طالبان در مورد گشت و گذار زنان را محکوم کرده و آن را «زندانی کردن زنان از طریق سلب فرصت‌های حرکت آزادانه» خوانده‌است. هدر بار، از مسئولان این نهاد به خبرگزاری فرانسه گفته است، این دستورالعمل “فرصت‌های سفر آزادانه را که (زنان) بتوانند به شهر دیگری سفر کنند، تجارت کنند و در صورت مواجهه با خشونت در خانه فرار کنند، از آنها می‌گیرد.”
طالبان با صدور توصیه‌نامه‌ای از رانندگان موترهای مسافربری خواسته‌است که زنان بی‌حجاب و زنان بدون “همراه محرم”‌ مرد را در مسیر طولانی که بیش از ۷۲ کیلومتر باشد، سوار نکنند.
انعام‌الله سمنگانی از سخنگویان طالبان در پیامی تویتری واکنش سازمان دیده‌بان حقوق بشر را «پروپاگند محض و تبلیغات منفی» خوانده‌است. او نوشته که حق کار و تعلیم زنان در چوکات شریعت اسلامی مصون است.
کابینه طالبان در سه ماه اخیر دستورالعمل‌های دیگری نیز در مورد تحصیل و کار زنان صادر کرده است. در بیشتر ولایت‌های کشور دختران دانش آموز بالاتر از صنف ششم از رفتن به مکتب محروم اند و بیشتر زنان شاغل خانه نشین شده‌اند.

نظر شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back to top button