وزیران خارجه زن در ۱۶ کشور: طالبان تصمیم‌ خود درباره‌ی بستن مکاتب دخترانه را لغو کنند

وزیران امور خارجه‌ی ۱۶ کشور که همه زنان هستند، در یک بیانیه‌ی مشترک از طالبان خواسته‌اند که تصمیم اخیر خود درباره‌ی بستن مکاتب دخترانه را لغو کنند و به همه دسترسی برابر به تحصیل دهند.

این بیانیه امروز (جمعه، ۵ حمل) توسط وزیران خارجه‌ی آلبانیا، آندورا، استرالیا، بلژیک، بوسنی و هرزگوین، کانادا، استونی، آلمان، ایسلند، کوزوو، مالاوی، مغولستان، نیوزلند، سویدن، تونگا و بریتانیا صادر شده است.

آنان گفته‌اند که هر بهار، بازگشایی مکاتب در افغانستان با امیدها و انتظارات میلیون‌ها دانش‌آموز همراه می‌شد: دیدار دوباره همکلاسی‌ها و دوستان، از سرگیری یادگیری و آموزش و برداشتن گامی دیگر به جلو در زندگی.

در این بیانیه اما آمده است: «ما به‌عنوان زنان و به‌عنوان وزیران امور خارجه، از اینکه دختران در افغانستان در بهار امسال از دسترسی به مکاتب متوسطه محروم می‌شوند، عمیقاً ناامید و نگران هستیم.»

وزیران خارجه‌ی ۱۶ کشور گفته‌اند، تصمیم طالبان برای تعلیق مکاتب متوسطه تا اطلاع ثانوی زمانی نگران‌کننده می‌‌شود که «آنها بارها تعهدات را برای بازکردن تمام مکاتب برای همه کودکان شنیده‌ایم».

آنان از طالبان خواسته‌اند که به تعهدات خود در قبال مردم افغانستان عمل کنند و به کنوانسیون‌های بین‌المللی که افغانستان به آن پیوسته است، پایبند باشند.

وزیران خارجه‌ی زن گفته‌اند که مشکلات در اجرای یک سیاست آموزشی بدون تبعیض باید برطرف شود.

آنان افزوده‌اند: «ما به دقت تماشا خواهیم کرد که آیا طالبان به تضمین های خود عمل می کنند یا خیر. ما آنها را با اعمالشان می سنجیم، نه با گفتارشان.»

وزیران خارجه‌ی ۱۶ کشور اضافه کرده‌اند که گستره و میزان مشارکت کشورهای‌شان در افغانستان به عملی‌شدن تعهدات طالبان گره خورده است.

آنان گفته‌اند که حقوق و فرصت‌های انکارناپذیری که در دهه‌های اخیر برای دختران و زنان در افغانستان به دست آمده است، باید حفظ و گسترش یابد.

این زنان تاکید کرده که دسترسی به آموزش یک حق انسانی است که هر زن و هر دختری از آن برخوردار است.

قرار بود مکاتب دخترانه پس از ماه‌ها تعطیلی  روز چهارشنبه ( ۳ حمل) در سراسر کشور بازگشایی شوند؛ اما وزارت معارف طالبان در همان روز اعلام کرد که مکاتب متوسطه و لیسه دختران تا امر ثانی همچنان بسته می‌ماند.

در اطلاعیه‌ی وزارت معارف طالبان آمده است که هرگاه مطابق شریعت، رسم و رواج و فرهنگ افغانی لباس مکتب طراحی شود، آنگاه براساس حکم رهبری طالبان مکاتب دخترانه باز خواهد شد.

این تصمیم واکنش‌های منفی گسترده‌ای ملی و بین‌المللی را در پی داشته است. در ادامه‌ واکنش‌های جهانی به تصمیم طالبان مبنی بر بستن مکاتب دخترانه، قرار است بعد از ظهر امروز (جمعه، ۵ حمل) شواری امنیت سازمان ملل در این مورد یک نشست برگزار کند.

Back to top button