وزارت دفاع طالبان: به حملات راکتی پاکستان پاسخ بالمثل داده شد

یک ویدیو نشان می‌دهد که نیروهای طالبان در کنر توپ‌ها را یکی پی دیگری به طرف پاکستان شلیک می‌کنند.

این ویدیو در یک گروپ مشترک خبرنگاران از سوی عاکف مهاجر، سخنگوی وزارت امر به معروف و نهی از منکر حکومت طالبان هم‌رسانی شده است.

در هفته‌های اخیر حملات راکتی پاکستان بر ولسوالی‌های این‌سوی خط دیورند افزایش یافته است.

باشندگان کنر می‌گویند، از دیروز تا کنون ده‌ها توپ و هاوان بر ولسوالی‌های سرکان، شلتن و برخی دیگر مناطق این ولایت پرتاپ شده اند.

ظفرالله، باشندۀ ولسوالی سرکان کنر است. او از اصابت توپ از سوی پاکستان به نزدیک خانه‌اش می‌گوید: “از دیروز هاوان از پاکستان می‌آید و مناطق ما را می‌زند. آنها “طالبان” چنین سلاح‌هایی ندارند که چنین هدف بگیرند. موشک‌ها خانه‌های ما را ویران می‌کند، باید فوراً با آنها برخورد شود.”

عالم‌گل، دیگر باشندۀ محل می‌گوید، با آنکه طالبان هم در مقابل حملاتی انجام می‌دهند اما شمار هاوان‌هایی که از سوی پاکستان پرتاپ می‌شود بسیار زیاد است و به مردم زیان‌های جانی و مالی رسانده است: “ما از سوی طالبان هم شاهد تیراندازی هستیم، اما مشخص نیست که آنها کدام طرف را هدف قرار می‌دهند. گلوله‌ها از پاکستان می آید و خسارات مالی و جانی به مردم وارد می‌کند.”

رادیو آزادی تلاش کرد در بارۀ حملات پاکستان بر کنر و خسارات مالی و جانی این حملات دیدگاه مقامات محلی طالبان در این ولایت را داشته باشد اما هیچ‌یک از آنان دستیاب نشدند.

اما وزارت دفاع طالبان می‌گوید، این حملات بی‌جواب نمانده است.

به گفته مقامات این وزارت، آنان این را مسئولیت خود می‌دانند تا در برابر حملات پاکستان عکس‌العمل نشان دهند.

عنایت‌الله خوارزمی، سخنگوی وزارت دفاع طالبان به رادیو آزادی می‌گوید: ​”حتی اگر یک موشک از آن طرف آمده باشد، از این طرف پاسخ داده شده است، یعنی ما نمی‌توانیم بی‌تفاوت بمانیم، ما پاسخ دهنده هستیم و پاسخ می‌دهیم.”

دیروز جمعه قاری فصیح‌الدین، لوی درستیز وزارت دفاع طالبان نیز به ولایت‌های ننگرهار و کنر سفر داشته است.

در اعلامیه‌‌ای که از سوی ریاست اطلاعات و فرهنگ طالبان در ننگرهار روز گذشته به رسانه‌ها داده شد، از قول قاری فصیح‌الدین نوشته شده، آنان به حسن هم‌جواری پایبند هستند، اما اگر سرزمین‌شان مورد تهاجم قرار گیرد خاموش نمی‌نشینند.

اخیراً کشمکش‌ها میان طالبان و پاکستانی‌ها در دو طرف خط دیورند در ولایت‌های ننگرهار و کنر افزایش یافته است.

چند روز پیش رئیس استخبارات طالبان در ولایت ننگرهار از تمدید حصار سیم خاردار در منطقۀ پلوچی ولسوالی لعل‌پور توسط نیروهای پاکستانی جلوگیری کرد.

روز جمعه برخی از اعضای حزب مردمی در پارلمان پاکستان از وزیر امور خارجۀ این کشور خواستند تا در بارۀ برداشتن سیم‌های خاردار توسط طالبان افغانستان به آنها معلومات بدهد.

اما وقتی صحبت از حملات هاوان و راکت به خاک افغانستان می‌شود، مقامات و رسانه‌ها اغلب سکوت اختیار می‌کنند.

حملات راکتی بر کنر از زمان حکومت حامد کرزی رئیس جمهور دولت پیشین آغاز شد و تا امروز ادامه دارد.

پاکستان از آن زمان تا به حال وعدۀ حل این مشکل را داده است، اما مشخص نیست که انگیزۀ آن چه بوده است.

نه حکومت حامد کرزی و نه هم اشرف غنی واضح نساختند که پاکستان برای چه هدفی به کنر و ننگرهار حملات راکتی انجام می‌دهد.

نظر شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back to top button