وزارت دفاع امریکا: چرخ‌بال های حکومت پیشین افغانستان به طالبان سپرده نخواهد شد

وزارت دفاع امریکا اعلام کرده است که چرخ‌بال‌های حکومت پیشین افغانستان که در تاجیکستان و اوزبیکستان است به طالبان سپرده نخواهد شد.

جان‌کربی، سخنگوی وزارت دفاع امریکا روز سه‌شنبه، بیست‌وهشتم جدی در نشست خبری گفت که پنتاگون در مورد تصمیم گیری درباره سرنوشت این چرخ‌بال‌ها کار می‌کند.

او در عین حال گفت که جزییات تازه در مورد تصمیم‌گیری درباره سرنوشت چرخ‌بال‌ها ندارد، اما افزود: «فکر می‌کنم می‌توان فرض کرد که چرخ‌بال‌ها به افغانستان فرستاده نخواهد شد تا توسط طالبان استفاده شود.»

بعد از سقوط نظام دولت پیشین، تعدادی از پیلوتان نیروهای هوایی کشور چند چرخ‌بال را به تاجیکستان و ازبیکستان انتقال دادند.

محمد یعقوب، سرپرست وزارت دفاع طالبان به تازه‌گی به تاجیکستان و اوزبیکستان هشدار داده است که چرخ‌بال‌های ارتش سابق را به افغانستان برگردانند.

در این نشست خبری، از سخنگوی وزارت دفاع ملی درباره گزارش سیگار یا بازرس ویژه امریکا در امور بازسازی افغانستان در مورد فروپاشی نیروهای هوایی افغانستان نیز پرسیده شد.

پاسخ جان کربی این بود که داده‌های این گزارش مربوط به جنوری سال ۲۰۲۱ می‌شود. به گفته او، این گزارش کمک دیرینه امریکا به نیروهای هوایی افغانستان را تصدیق می‌کند. سخنگوی پنتاگون گفت که نیروهای هوایی افغانستان از نیروهای زمینی قاطعانه حمات می‌کردند.

او افزود که چالش‌های مطرح شده در گزارش سیگار توسط وزارت دفاع امریکا شناسایی شده بود و مورد توجه همه متحدان امریکا بود. سخنگوی پنتاگون گفت که با توجه به این چالش‌ها، امریکا متعهد به حمایت از این نیروها بود.

نظر شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back to top button