همزمان با برگزاری کنفرانس «روزهای زنان افغان» در بروکسل سخنگوی حکومت طالبان از گماشتن دو زن به ریاست دو شفاخانه دولتی خبر دادند

همزمان با برگزاری کنفرانس «روزهای زنان افغان» در بروکسل سخنگوی حکومت طالبان از گماشتن دو زن به ریاست دو شفاخانه دولتی خبر داده‌است.

ذبیح‌الله مجاهد در توییتی گفته که به اساس حکم ریاست‌الوزرای حکومت طالبان داکتر خدیجه آرین به حیث رئیس شفاخانه تدریسی شهرآرا تعیین شده‌است. این شفاخانه، کلینیکی‌ست دارای ۴۰ بستر و وابسته به دانشگاه علوم طبی کابل. از این مرکز طبی به عنوان «اولین مرکز نسایی ولادی تدریسی» در افغانستان یاد می‌شود.

طالبان پیش از این از گماشتن داکتر ملالی رحیم فیضی به حیث رئیس شفاخانه ملالی، که آن نیز یک زایشگاه دولتی‌ست خبر داده بودند، و آقای مجاهد مجددا در این مورد توییت کرده‌است.

با گذشت بیش از ۵ ماه از به قدرت رسیدن طالبان، حضور زنان در حکومت این گروه محسوس نیست؛ هیچ زن در کابینه طالبان نیست و فعالیت محدودی هم که زنان دارند، منحصر در شفاخانه‌ها در بخش زنانه بوده‌است.

در بسیاری از ولایات افغانستان دختران اجازه ندارند در صنف‌‌های بالاتر از ۶ حضور یابند و بسیاری از زنان بی‌کار و بی‌درآمد شده‌اند.

اجازه دادن به زنان برای حضور در حکومت و فعالیت در جامعه، و دسترسی دختران به درس و تعلیم در سطوح مختلف از خواسته‌های اصلی جامعه جهانی بوده‌است.

شهرزاد اکبر، رئیس پیشین کمیسیون حقوق بشر افغانستان در حاشیه کنفرانس «روزهای زنان افغان» در پارلمان اروپا در بروکسل که به بررسی وضعیت زنان افغان اختصاص یافته، گفت که منع دختران از دسترسی به آموزش در سال ۲۰۲۲ غیر قابل‌تصور و «اپارتاید جنسیتی‌»ست.

او گفت این مسئولیت هر شهروند جهان است که در برابر این اقدام حکومت طالبان ایستادگی کند.

سخنگوی طالبان می‌گوید که به دختران اجازه داده خواهد شد که از اول بهار به مکتب بروند.

نظر شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back to top button