عبدالرووف بعد از دو سال از چنگ آدم‌ربایان آزاد شد

گزارش: مهدی انصاری
عبدالرووف کودک ۹ ساله بلخی که در یازدهم عقرب سال ۱۳۹۹ توسط افراد ناشناس ربوده شده بود، روز شنبه، سوم ثور بعد از دو سال از دست آدم‌ربایان آزاد شد و به آغوش خانواده‌ای خود برگشت.
عبدالسلام حنفی، معاون دوم رییس الوزرای طالبان خبر رهایی او را در مزار شریف اعلام کرد و در این رابطه گفت: «مساله اختطاف و قضیه عبدالرووف به همه عزیزان به‌ویژه مردم افغانستان معلوم است که عبدالرووف توسط آن عده از افرادی که در دولت پیشین نفوذ داشت اختطاف شده بود و امروز توسط خداوند بزرگ و در نتیجه یک سلسله اقدامات خاص ریاست استخبارات امارت اسلامی افغانستان از چنگ آدم‌ربایان آزاد شد.»
عبدالحق وثیق، رییس عمومی امنیت ملی حکومت طالبان در مورد چگونگی عملیات نجات عبدالرووف گفت: «ما یک تعداد از اعضای گروهی که عبدالرووف را اختطاف کرده بودند بازداشت کردیم و یک تعداد آنان هم در درگیری‌های متقابل کشته شدند.»
آقای وثیق در ادامه سخنان گفت که عبدالرووف در این مدت در ولایت‌های فاریاب، سرپل، جوزجان و مزار شریف نگهداری می‌شد که با گرفتاری بیش از بیست تن سرانجام محل نگهداری عبدالرووف شناسایی و او از بند آدم‌ربایان آزاد شد. وی هم‌چنین از بهتر شدن وضعیت امنیتی در کشور سخن می‌گوید و از انفجارهای مرگ‌بار در ولایت‌های کابل، مزار شریف و کندز ابراز نگرانی کرده و این انفجارها را نشان از ناتوانی‌های مخالفین امارت اسلامی می‌داند.
محمد نبی، پدر عبدالرووف روز شنبه در گفتگویی با رسانه‌ها گفت: «فعلا عبدالرووف در کنار من است و برای ما تسلیم داده شده است و از وضعیت صحی وی اطمینان داده است.»
او به ادامه سخن خود افزود: «خیلی خوشحالم که پسرم بعد از دو سال به آغوش پدر و مادر خود برگشت.»
در همین حال عبدالرووف می‌گوید: «تا زمانی که در بند آدم‌ربایان بودم وضعیت من خیلی بد بود و آدم‌ربایان با من خیلی رفتار بد می‌کردند، اما حال که در کنار پدر و مادرم هستم، خیلی خوشحالم.»
عبدالرووف کودک 9 ساله در ماه عقرب سال 1399 هنگامی که به سوی مکتب می‌رفت، از سوی چهار مرد تفنگ‌دار ربوده شد.
پس از چندین ماه، آدم‌ربایان در بدل رهایی عبدالرووف از خانواده‌اش پول هنگفتی می‌خواستند. پولی که خانواده‌اش توان پرداخت آن را نداشت. در ماه ثور سال گذشته محمدنبی پدر عبدالرووف به رسانه‌ها گفته بود که آدم‌ربایان از او در بدل رهایی پسرش بیش‌ از ۲ میلیون دالر خواسته‌اند.
در همین حال برای رهایی او از طرف خانواده عبدالرووف و فعالین جامعه مدنی در حکومت پیشین بارها به خاطر اختطاف عبدالرووف دست به اعتراض زدند و به ناتوانی مسوولان در رهایی این کودک در ولایت بلخ در شمال افغانستان راه‌پیمایی کردند و حتی برای رییس جمهور پیشین افغانستان و مسوولان امنیتی ضرب‌الاجل تعیین کردند اما موفق به رهایی او نشدند.
در همین حال شماری ار سیاست‌مدارن و شهروندان افغانستان از این‌که عبدالرووف در کنار فامیل خود هست اسقبال می‌کند و از گروه طالبان می‌خواهند کسانی که عبدالرووف را اختطاف کرده بودند، جزییات آدم‌ربایان را باید با مردم شریک کنند.
احمد سعیدی آگاه مسایل سیاسی در صفحه فیس‌بوکش نوشته است: «عبدالرووف کودک معصومی که مدت دو سال در اسارت قرار داشت آیا در زیر سایه حاکمیت جمهوریت سابق اشرف غنی بود یا زیر سایه امارت طالبان!؟»
آقای سعیدی در ادامه نوشت، این قضیه اگر در سایه حکومت اشرف غنی بوده باشد پس چرا طالبان پس از به قدرت رسیدن در این مدت تلاش به رهایی این کودک معصوم نکردند؟
بنا گروه طالبان باید پاسخ دهند که در قضیه اختطاف این طفل معصوم چه کسانی دست داشته‌اند. گروه طالبان باید این موضوع را با مردم افغانستان روشن بسازند. مردم افغانستان به انتظار وضاحت و پیگیری این موضوع هستند. نباید قضیه اختطاف عبدالرووف کوچک گنگ و مرموز بماند، چون مردم افغانستان حق دارند بدانند که آیا این اختطاف توسط کارمندان سابق دولت صورت گرفته یا توسط گروه طالبان!
آقای سعیدی می‌گوید: «طالبان باید برای ملت بگویند که عبدالرووف توسط چه کسانی اختطاف شده بود. این افراد کی‌ها بودند و حالا در چه موقف قرار دارند و در کجا هستند؟»
وی در ادامه‌ نوشته‌هایش می‌گوید که اگر طالبان حقیقت را برای ملت نگویند و زیر لب حرف بزنند و حقایق را افشا نکنند، مردم افغانستان حق دارند تا به صداقت طالبان شک کنند. که حتما در کفش خود ریگ دارند.
درست است که طالبان می‌گویند ما تعدادی از مجرمینی که عبدالرووف را اختطاف کرده بودند گرفتار کرده‌ایم. ولی چرا از افشا کردن و گرفتن نام آن‌ها ابا می‌ورزند، چرا نامی آدم‌ربایان نمی‌گیرند و مشخصاتی از آن‌ها نمی‌گویند؟
آقای سعیدی به این باور است که این همه حقایقی است که باید با ملت افغانستان شریک ساخته شود.

Back to top button