طالبان از مردم خواسته‌اند تا برای واکسیناسیون پولیو کودکان شان را به مساجد بیاورند

شماری از ساکنان قندهار، ولایتی که شاهد موارد زیاد ابتلا به پولیو بوده‌است، در صحبت با بی‌بی‌سی گفتند، پس از آن‌که طالبان دستور دادند واکسیناسیون فلج‌اطفال تنها در مساجد انجام شود، «هزاران» کارمند پولیو از وظیفه اخراج شده‌اند.

مسوولان محلی طالبان با تایید این خبر گفته‌اند که گشت‌زدن خانه‌به‌خانهٔ کارمندان پولیو حالا به کارزار مراجعه به مسجد تبدیل شده و از مردم خواسته می‌شود که کودکان خود را به نزدیک‌ترین مساجد به خانهٔ شان بیاورند.

حالا تعدادی از جوانان با بلندگوها در خیابان‌ها و کوچه‌ها قدم می‌زنند و از مردم می‌خواهند که کودکان‌شان را برای واکسیناسیون فلج‌اطفال به نزدیک‌ترین مسجد ببرند.

این تصمیم طالبان، بسیاری را نگران کرده‌است. برخی از فعالان و مسئولان صحی در قندهار می‌گویند بسیاری از کودکان در نتیجه این تصمیم از دریافت واکسین پولیو محروم می‌شوند، چون ممکن است به موقع به مسجد نزدیک خانه آورده نشوند.

در برخی خانواده‌ها، اگر مردان خانواده در زمان مناسب در خانه حضور نداشته باشند، زنان نمی‌توانند بدون محرم کودکان خود را برای زدن واکسین پولیو به مسجد ببرند.

مسئولان ریاست صحت عامه قندهار که در کنترل طالبان است،‌ می‌گویند این تصمیم را مقامات حکومت طالبان در کابل اتخاذ کرده‌اند.

براساس گزارش‌ها، علاوه بر قندهار، در ننگرهار، نورستان، کنر و لغمان و برخی دیگر ولایات شرقی افغانستان نیز طالبان از مردم خواسته‌اند که کودکان خود را برای واکسیناسیون پولیو به مساجد ببرند.

این امر به گفته فعالان، در کنار دشواری‌هایی که برای خانواده‌ها ایجاد کرده، باعث شده هزاران کارمند پولیو، مخصوصا زنان بی‌کار وبی‌درآمد شوند.

افغانستان از معدود کشورهایی است که هنوز بیماری پولیو در آن کاملا ریشه‌کن نشده‌است.

اخیرا، لیو دیپینگ، نماینده سازمان جهانی صحت در افغانستان، و حامد جعفری مسئول برنامه پولیوی این سازمان در کابل، در دیدار با مولوی عبدالسلام حنفی معاون ریاست‌الوزرای طالبان هم از اینکه افغانستان هنوز در فهرست کشورهای دارای پولیو است، ابراز نگرانی کردند.

نظر شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back to top button