شرکت وزیر خارجه طالبان در نشست مجمع دیپلماسی انتالیا:”انتظار داریم در روابط جهانی با افغانستان پیشرفت های زیادی حاصل شود.”

امروز نشست مجمع دیپلماسی انتالیا با شرکت رئیسان جمهوری، وزیران خارجه و نمایندگان بلندپایه‌ای از سازمان‌های بین‌المللی با سخنرانی رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه آغاز به کار می‌کند.

در این نشست سه‌روزه که در شهر انتالیا برگزار می‌شود، شرکت‌کننده‌گان در بارهٔ مسائل مهم بین‌المللی و همچنین افغانستان بحث و تبادل نظر خواهند کرد.

از افغانستان امیرخان متقی، وزیر خارجه طالبان، در رأس هیئتی در مجمع دیپلماسی انتالیا شرکت می‌کند.

او‌ و خیرالله خیرخواه وزیر اطلاعات و فرهنگ طالبان در حاشیه این نشست با مولود چاووش اوغلو وزیر خارجه ترکیه دیدار کرده‌اند.

ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان در اظهاراتی به بی‌بی‌سی گفت که آقای متقی در حاشیه این نشست با شمار دیگر از نمایندگان کشورها دیدارهایی خواهد داشت.

وزیر خارجه طالبان صبح امروز با محمد بن عبدالرحمن آل‌ثانی وزیرخارجه و معاون نخست وزیر قطر و همچنین توماس وست، نماینده ویژه امریکا در امور افغانستان در انتالیا ملاقات کرد.

آقای وست پیشتر در توییتی گفت که در نشست انتالیا «مشتاقانه منتظر گفت‌وگو با شرکای مهم در رابطه با تعامل بین‌المللی با افغانستان هستم.»

شرکت طالبان در این نشست برای دولت این گروه پراهمیت‌ است و فرصتی‌ست برای بالابردن وجهه دولت ‌شان که پس از ۶ ماه از اعلام موجودیت آن، هنوز هیچ کشوری «امارات اسلامی» طالبان را به رسمیت نشناخته‌است.

ذبیح‌الله مجاهد ابراز امیدواری کرد که در جریان این نشست «در روابط جهانی با افغانستان پیشرفت‌های زیادی حاصل شود. این نشست برای ارزیابی وضعیت افغانستان و تقویت روابط اقتصادی و دیپلماتیک است.»

ایان مک کوری، سرپرست سفارت امریکا در افغانستان که اکنون از دوحه، پایتخت قطر به کار خود ادامه می‌دهد نیز در توییتی از مجمع دیپلماسی انتالیا نوشت که «تعهد ما به مردم افغانستان قوی است و در هر فرصت ممکن مربوط به مسایل افغانستان شرکت می‌کنیم.»

ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو و شمار دیگری از مقامات برجستهٔ کشورها نیز در مجمع دیپلماسی انتالیا حضور دارند.

این نشست در حالی برگزار می‌شود که حمله روسیه به اوکراین وارد سومین هفته شده است که احتمالا موضوع محوری مورد بحث نشست‌ها خواهد بود و افغانستان نیز یکی از محورهای بحث‌های این مجمع است.

نظر شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back to top button