سازمان ملل از وزیر داخله طالبان خواست ناپدید شدن فعالان زن را بررسی کند

یوناما، دفتر نمایندگی سازمان ملل متحد در افغانستان می‌گوید که دبورا لیونز، فرستاده ویژه دبیرکل سازمان ملل برای افغانستان در دیدار با سراج الدین حقانی، وزیرداخله‌ی طالبان خواهان بررسی موضوع ناپدید شدن فعالان زن و آزادی آنان شده‌است.
بنا بر گزارش‌ها، تمنا زریاب پریانی و پروانه ابراهیم خیل هفته گذشته از خانه‌هایشان در کابل ربوده شدند. گفته شد افراد مسلح شبانه آنها را از خانه‌شان برده‌اند.
یوناما پیش از این هم درباره‌ی مفقودشدن این دو نفر ابراز نگرانی کرده و از طالبان خواسته بود که درباره‌ی محل نگهداری این زنان معلومات دهند.

این درحالی‌است که الیف شفق نویسنده شناخته شده ترک – بریتانیایی از سکوت رسانه‌های بین المللی در باره ناپدید شدن فعالان زن در افغانستان انتقاد کرده‌است. خانم شفق در تویتی نوشته‌است: «دو فعال زن در افغانستان توسط طالبان ربوده شده‌اند. سکوت رسانه‌های بین المللی کر کننده‌است».

در نشست هیئت طالبان با جامعه مدنی افغانستان در اسلو به روز یکشنبه، هدا خموش که به نمایندگی از زنان معترض کابل به این نشست دعوت شده است از امیرخان متقی، سرپرست وزارت خارجه طالبان خواست که به کابل زنگ بزند و دستور دهد که دختران و زنان دربند آزاد شوند.
گروه طالبان تأکید می‌کند که این دو فعال زن توسط نیروهای این گروه بازداشت نشده‌اند.
ذبیح الله مجاهد سخنگوی طالبان روز دوشنبه به خبرنگار بی‌بی‌سی درکابل گفت که ادعاهای مطرح شده در این زمینه جعلی است.

همزمان با برگزاری نشست سه روزه اسلو، شماری از فعالان زن در کابل به بی‌بی‌سی گفته‌اند که از ترس بازداشت توسط نیروهای امنیتی طالبان مخفی شده‌اند.

از زمان به قدرت رسیدن گروه طالبان در ماه اگست، بسیاری از زنان شاغل خانه نشین شده و مکاتب دخترانه بالاتر از صنف ششم در بیشتر مناطق کشور مسدود است. حکومت طالبان محدودیت‌های مسافرتی زیادی هم برای زنان در نظر گرفته‌است.
فعالان حقوق زنان بارها در اعتراض به محدودیت‌های وضع از سوی طالبان راهپیمایی کرده‌اند.

نظر شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back to top button