به مناسبت روز جهانی بهداشت قاعدگی؛ قاعدگی تابو نیست

۲۸ ماه مه، روز جهانی بهداشت قاعدگی یا پریود است. این روز برای افزایش آگاهی درباره بهداشت دوران قاعدگی، کمک به بهبود شرایط و از بین بردن تابوی قاعدگی، نام‌‌گذاری شده‌است.

ناآگاهی و دسترسی نداشتن به امکانات بهداشتی در دوران قاعدگی می‌تواند سلامت زنان و دختران را به خطر بیندازد.
سندرم ملال پیش از قاعدگی (PMS) واختلال پیش از قاعدگی (PMDD) چیست؟

به دسته از علایم عاطفی و جسمی اشاره دارد که ممکن است از یک تا دو هفته پیش از پریود آغاز شود.

نزدیک به 70% زنان در یک تا دو هفته پیش از قاعدگی ممکن است یک یا چند مورد از علایم مثل احساس افسردگی، خشم و اضطراب، بی قراری، تحریک پذیری، احسلاس عدم کنترل، نا امیدی، غمگینی، اکنه، نفخ شکم، یبوست یا اسهال، تغییر اشتها، سردرد، پرش قلب، کاهش میل جنسی ، دردهای مفاصل را تجربه کنند. تا زمانی که شدت این علایم در حدی نیست که کارکرد روزمره فرد مثل روابط فرد، کار و شغل وی را مختل کند به آن PMS گفته می شود. اما اگر شدت این علایم در حدی است که در کارکرد روزانه فرد اختلال ایجاد می کند و یا شدت غمگینی درحدی است که فرد به خودکشی یا رفتارهای پر خطر مثل فرار از منزل فکر می کند؛ همچنین شدت علایم بالا درحدی است که زندگی نارمل فرد را مختل می کند فرد دچار PMDD است در این صورت لازم است خانم مبتلا به متخصص برای دریافت کمک تخصصی مراجعه کند.
علت سندرم و اختلال پیش از قاعدگی : خیلی مشخص نیست. دانشمندان به این باور هستند که تغییر در سطح هورمون ها باعث این تغییرات می شود. درمان مشخصی وجود ندارد.
برای درمان این اختلال از داروی های ضد افسردگی، قرص های ضد بارداری بیشتر استفاده می شود. البته مصرف این داروها باید تحت نظر پزشک باشد. اما تغییر در سبک زندگی؛ مثل مصرف غذاهای سالم شامل سبزیجات و میوه ها، خواب منظم، ورزش و پیاده روی منظم، ورزش های هوازی، یوگا، قطع مصرف کافیین، سگرت و الکل، دروی از موقعیت های استرس زا ،حمایت اطرافیان و همسر می تواند، در بهبود علایم کمک کند.

Back to top button