امر به معروف طالبان: پوشیدن برقع(چادری) اجباری نیست

به نقل از بی بی سی سخنگوی وزارت ‘امر به‌ معروف و‌ نهی از منکر طالبان’ امروز گفته است که پوشیدن برقع به عنوان حجاب حتمی نیست و چادر و روسری که زنان در روستاها می‌پوشند هم قابل قبول است و از نگاه این وزارت حجاب دانسته می‌شود.

عاکف مهاجر همچنین گفته که زنان افغان می‌توانند از نوع پوششی به اسم ‘حجاب عربی’ که در برخی از کشورهای مسلمان توسط زنان استفاده می‌شود نیز به عنوان حجاب کار بگیرند.
اما آقای مهاجر توضیح نداده است که منظور از چادر و روسری و حجاب عربی دقیقا چه نوع حجابی است.

طالبان به روز شنبه (۱۷ ثور/اردیبهشت) در مراسمی بدون حضور زنان، فرمان پوشش مورد نظر خود را برای زنان اعلام کرد.

طالبان در این مراسم اعلام کردند که زنان جز چشم‌ها، بدن و صورتشان را بپوشانند و از روبنده (برقع) که چهره آن‌ها را کاملا می‌پوشاند، استفاده کنند. تصمیمی که واکنش‌های زیادی بدنبال داشت.

در همین حال خبرگزاری باختر، رسانه وابسته به حکومت طالبان، به نقل از محمد خالد حنفی، سرپرست وزارت ‘امر به معروف و نهی از ‌منکر’ گزارش داده است که ‘کشورهای جهان صلاحیت ندارند در مورد حجاب زنان افغان تصمیم بگیرند.’

این اظهارات او واکنشی است به تصمیم آمریکا که پیش‌تر اعلام کرده بود در صورتی که گروه طالبان سیاست‌های خود را در مورد حجاب زنان تغییر ندهد، ‘اقداماتی را برای افزایش فشار بر آن‌ها انجام خواهد داد.’

پیش از این توماس نیکلسون، نماینده خاص اتحادیه اروپا برای افغانستان، نیز در دیدار با سرپرست وزارت خارجه طالبان، “نگرانی عمیق” اروپا را در مورد پوشش حجاب اجباری زنان مطرح کرده بود.

Back to top button