اعتراض زنان معترض علیه فرمان جدید طالبان در مورد حجاب اجباری در کابل

گروهی از زنان معترض، روز ( یک‌شنبه، ۱۸ ثور) در یک تجمع اعتراضی در یک خانه، علیه فرمان جدید طالبان در مورد حجاب اجباری، اعتراض کردند.
آنان با سر دادن شعار «مردم افغانستان، نان، کار، آموزش و امنیت می‌خواهند نه اسارت و جهالت، حجاب ما بهانه است، زن‌ستیزی برنامه است و…» حجاب اجباری را به معنی سلب حقوق بشری زنان افغانستان خوانده‌اند.
زنان معترض می‌گوید،” گروه طالبان از همان آغاز حاکمیت شأن ،محدودیت های بسیاری را برای زنان ایجاد کردند . زنان را از ابتدایی ترین حقوق انسانی و شهروندی شأن محروم کردند . حق تحصیل، کار، فعالیت های سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و… را گرفتند ).
آنان می‌افزاید که طالبان در جدید ترین اقدام با دخالت در شخصی ترین امور زنان، آنان را وادار و ملزم به پوشیدن برقع نموده اند .
زنان معترض خواست‌های شان را طی چند ماده برای طالبان بیان کرده‌اند.
۱-زنان افغانستان (اعم از همه اقوام و قبایل ،مسلمان و همیشه دارای حجاب شرعی و اسلامی بوده آند). اما اسلام اصل رعایت حجاب را مطرح نموده است ،ولی چگونگی حجاب بستگی به فرهنگ هر ملت و هر قوم دارد. هر قوم حجاب مخصوص خود را که مطابق با دستور دین اسلام است داشته و دارند. لذا این اقدام جدید طالبان توهین و اهانت به مردم مسلمان افغانستان است که گویا پیش از این زنان مسلمان افغانستان حجاب نداشته اند، فقط طالبان آن ها را ملزم به رعایت حجاب کرده اند .
۲_چادر برقع ،جزو فرهنگ اسلامی و فرهنگ مسلمانان نیست . بلکه فرهنگ یک قبیله است. ما به آن هوایی که این پوشش را به عنوان پوشش انتخاب کرده اند، احترام می گذاریم. اما تحمیل برقع به عنوان فرهنگ یک قبیله بر همه ی زنان افغانستان را به هیچ وجه نمی پذیریم و آن را تحمیل فرهنگ و پوشش یک قبیله بر کل مردم افغانستان و ضدیت با فرهنگ اقوام دیگر می دانیم.
۳_از مردم افغانستان به ویژه روشنفکران، فعالان حقوق بشر، فعالان جامعه مدنی ، فرهنگ آن و….مردان میخواهیم که در قبال اقدامات ظالمانه طالبان سکوت نکنند و زنان مبارزه را در مبارزات شأن حمایت نمایند. اگر جلو اقدامات طالبان گرفته نشود، عرصه زندگی و حال نفس کشیدن را که برای زنان تنگ کرده‌اند ، برای مردان نیز تنگ خواهند کرد.
۴_از جامعه ی جهانی و نهاد های حقوق بشری می خواهیم که بر طالبان فشار بیاورند تا از ظلم وستم بر زنان افغانستان دست بردارند. اجازه ندهند که طالبان زنان افغانستان را از تمام حقوق انسانی و حقوق شهروندی شأن محروم نمایند.
۵_از تمام دختران و زنان افغانستان می خواهیم که تسلیم زور و جبر نشوند و با همان لباس و پوشش همیشگی شأن که حجاب اسلامی هم هست بیرون بیایند و اجازه ندهند که کسی با زور برقع و یا پوشش مورد نظر خود را بر آنان تحمیل نمایند .
۶_پیام ما به طالبان این است که دست از لجاجت بر داشته و به حقوق زنان احترام بگذارند .
۷-ما از هنرمندان ،روشنفکران ،فعالان حقوق بشر، فعالان حقوق زن و رسانه های خارجی می خواهیم که در این روز های بد از حقوق پایمال شده ی زنان افغانستان دفاع نمایند .بر طالبان فشار بیاورند تا از اقدام زن ستیزانه شأن دست بردارند .
۸-تا زمانی که زنان افغانستان به تمام حقوق از دست رفته ی شأن نرسند مبارزه ما ادامه خواهد داشت.

Back to top button