اسراییل سیستم دفاع هوایی لیزری پرقدرت به نام «رافائل پرتو آهنی» را با موفقیت‌ تکمیل کرد!

مترجم: اسدالله جعفری (پژمان)

سيستم دفاع هوايي رافائل با همکاري اداره تحقيقات و توسعه دفاعي وزارت دفاع اسراييل و يا (DDR&D) دوره‌هايي از آزمايشات زمين‌شکن و پيش‌گامانه را با سيستم رهگيري ليزري پرقدرت در برابر تهديدات با موفقيت به پايان رساند. اين سامانه در سناريوها و رزمايش‌هاي مختلف هواپيماهاي پهپادي، هاوان، راکت و موشک‌هاي ضد تانک را با موفقيت رهگيري مي‌کند.

سيستم رافائل پرتو آهني با پيشرفت‌هاي موفقيت‌آميز فناوري ليزري پرقدرت در استندردهاي عملياتي با قابليت‌هاي رهگيري عمليات‌شکن، به اسراييل قابليتي‌هاي را ارايه مي‌دهد که برخلاف آنچه که در ساير نقاط جهان ديده مي‌شود. اين آزمايش‌ها اولين مرحله از يک برنامه چند ساله‌اي است که توسط DDR&D و صنايع دفاعي هدايت و مديريت مي‌شود. هدف اين برنامه توسعه يک سيستم ليزري زمين به هوا با قدرت بسيار بالا است که براي مقابله با تهديدهاي دوربرد و با شدت بالا مجهز شده است. اين ليزر مکمل سيستم به نام «گنبد آهنين» خواهد بود، يک مکمل موثر و کارآمد از نظر اقتصادي برابر با دفاع هوايي چند لايه اسراييل خواهد بود. با اين‌حال، طرح توسعه اين سيستم توسط بخش تحقيقاتي و توسعه‌ وزارت دفاع هدايت و مديريت مي‌شود.

مدير عامل و رييس سيستم‌ دفاعي پيشرفته رافائل «بريد جنرال يو آو هار» گفت حتي متخصصان سيستم‌هاي رافائل مفتخر هستند که مراحلي از آزمايشات اوليه را با نوآورانه‌ترين ليزرهاي پرقدرت جهان به پايان رسانده است. اين آزمايش‌هاي موفقيت‌آميز شامل رهگيري گسترده‌اي از تهديدات بوده و قابليت‌هاي قابل توجه سيستم را نيز به اثبات رسانده است. همکاري ما با بخش‌هاي DDR&D و وزارت دفاع منجر به اين پيشرفت خارق‌العاده‌اي شده است که نقطه عطف بسيار مهمي در روند دستيابي به قابليت‌هاي عملياتي است. من مطمين هستم که چنين پيشرفت‌هاي فناوري منجر به قابليت‌هاي آينده در انرژي هدايت‌شده، از جمله سيستم‌هاي ليزري پرقدرت خواهند شد.

اين دست‌آورد نتيجه کار خستگي‌ناپذير کارکنان و متخصصان سامانه رافائل است که به امنيت اسراييل کمک مي‌کند و در عين حال توانايي‌هاي تکنولوژيکي را براي تضمين مزيت کيفي اسراييل حفظ و توسعه مي‌دهد. جنرال دانيل گلد گفت «برنامه‌هاي تحقيق و توسعه قابل توجهي را در زمينه‌هاي مختلفي فناوري که از ارتش اسراييل و دولت اسراييل پشتيباني مي‌کند، رهبري مي‌کند». اين سيستم‌هاي ليزري و پرقدرت بخشي جدايي‌ناپذير از آرايه دفاع هوايي چند لايه اسراييل را تشکيل خواهند داد. اين پيشرفت فناوري در زماني اتفاق افتاده است که تقاضاي عملياتي براي سيستم در بالاترين حد خود قرار دارد. اين آزمايش‌ها به لطف خلاقيت، نوآوري و دانش ذاتي در فرآيندهاي تحقيق و توسعه موفقيت بزرگي داشته‌اند. در سال‌هاي اخير نهادهاي DDR&D  برنامه‌هاي ليزري را با مشارکت ارتش اسراييل و صنايع دفاعي تحت فرماندهي جنرال يانيو روتم در بخش تحقيقات و توسعه رهبري کرده است.

جنرال يانيو روتم، رييس تحقيق و توسعه در DDR&D در وزارت دفاع اسراييل افزود: «تکميل اين آزمايش‌هاي نوآورانه با استفاده از ليزرهاي پرقدرت تنها آغاز ديدگاه ما است. اين اولين باري است که ما موفق به رهگيري موشک‌ها، راکت‌ها و پهپادها از چنين بردها و در يک بازه‌هاي زماني چالش‌برانگيزي شده‌ايم. ليزرها به لطف سيستمي که به راحتي کار مي‌کند و مزاياي اقتصادي قابل توجهي نيز دارند، بازي‌هاي عملياتي را تغيير مي‌دهند. بنابراين، گام بعدي ادامه توسعه و استقرار اوليه سيستم در داخل اسراييل است. برنامه‌هاي ما اين است که در طول دهه آينده چندين فرستنده ليزري را در امتداد مرزهاي اسراييل مستقر کنيم. ما به توسعه هم‌زمان قابليت‌هاي پيشرفته از جمله ليزرهاي هوايي خود ادامه خواهيم داد.»

منبع: مجله دفاعی هند: 18 اپریل؛ 2022

Back to top button